Blog

Case: It-problemer kan ikke betale sig

18.04.2018

Camilla Lindberg Nielsen

I foråret kom vi i snak med en ny kunde, som var godt træt af at bruge penge på uforudsete it-problemer. De fortalte, at de det tidligere år havde brugt godt og vel 800.000 kr. på support og vedligeholdelse af deres it.

Som så mange andre virksomheder, betalte de et it-firma for at udbedre deres problemer – men først, når det var gået galt. De havde nemlig valgt en hosted løsning og de betalte kun brugersupport ad hoc.

Kunden var en mellemstor virksomhed med 120 pc’er, hvilket medførte, at de tidligere brugte ca. 555 kr. pr. pc/md. på it-problemer.

Baggrunden for de mange problemer var blandt andet, at pc’erne ikke automatisk blev patchet med de nødvendige sikkerhedsopdateringer. Dette efterlod en masse huller i sikkerheden, som var lette at trænge igennem.

I deres gamle aftale, var al it-sikkerhed i forbindelse med pc’erne overladt til medarbejderne selv – og til trods for, at mange forstår vigtigheden af antivirus software og firewalls, har de færreste en fuld forståelse for, hvad det kan betyde, hvis man ikke sørger for at få opdateret sin pc.

Dette er et klart eksempel på, hvordan man hurtigt kan få sig en slem overraskelse og mange uforudsete regninger, ved at overlade sit it til ikke it-specialister. I værste fald kan det i sidste ende betyde tab af kunder eller samarbejdspartnere.

Managed IT er vejen frem

Hos XPConsult arbejder vi med det, der hedder ”Managed it”. Via vores eget servicekoncept XPectTM, varetager vi al drift og vedligeholdelse af dit it – til en fast pris.

Vi kalder aftalen XPectTM Plus, da det ikke er nogen almindelig it serviceaftale. Aftalen bygger på, hvad vi mener er grundelementerne for stabil og sikker it-drift. Fast it-budget, proaktiv service og support til alle medarbejdere. Med en XPectTM Plusaftale, får du ingen uforudsete regninger – ligegyldigt, hvor meget du ringer ind.

Et hurtigt regnestykke viste, at vores mellemstore kunde, sparer omtrent 600.000 kr. om året, med en plusaftale hos os, hvor forbruget pr. pc, i dette scenarie, er helt nede på 140 kr./md eller 6,36 kr. pr. arbejdsdag.

Hvis du forestiller dig en medarbejder med en månedsløn på 25.000, som tjener 1136 kr. pr. dag, svarer det til, at en XPectTM Plus aftale koster det samme som godt 2,5 minuts løn pr. dag. Aftalen vil derfor hurtigt være indtjent for vores kunde.

Hvorfor lade være?

Et spørgsmål vi ofte stiller hinanden (og vores kunder!) er ”hvorfor lade være"?. I de fleste tilfælde kan det simpelthen ikke betale sig at have en it-løsning uden inkluderet support, overvågning og patching, som proaktivt går ind og forebygger dine it-problemer.

Hvis vi tænker tilbage på eksemplet med medarbejderen, er 2,5 min pr. dag langt mindre end hvad mange, mere eller mindre ubevidst, spilder ved at arbejde på en ikke ajourført computer.

Der kan være rigtig mange penge at spare ved at skifte til en aftale med en fast pris, hvor alt er inkluderet.

I denne pågældende case fik kunden ikke blot et væsentligt lavere it-budget, men fik også reduceret medarbejdernes spildtid gevaldigt. Kunden havde ligeledes overladt al sikkerhed på pc’erne til almindelige medarbejdere – og det kan være decideret farligt. Ved at skifte til en proaktiv serviceaftale, som XPectTM Plus, har de samtidig sørget for, at sikkerheden er i orden.

IT serviceaftale fra xpconsult