Blog

Computerproblemer koster dig 3.500 kr. om året pr. medarbejder

15. februar 2015

Simone Lundager Selin

”Omkring hver fjerde medarbejder bruger hver dag mellem 15 og 30 minutter på computere, der ikke virker, eller maskiner, der er gået i stykker.

Det viser en ny undersøgelse, som analysebureauet Wilke A/S har foretaget for Avisen.dk.

Ifølge Mette Lundberg, der er direktør for politik og kommunikation i IT-Branchen, skyldes problemerne oftest forældet software og hardware, der kører langsomt, mangler opdateringer eller går ned. Ofte skyldes det også, at de systemer, der arbejdes i, ikke taler godt nok sammen, og derfor er tidskrævende at håndtere eller laver fejl, når de samkøres.” Sådan skriver Avisen.dk i en artikel fra den 26. januar 2015.

Virksomheders it-problemer er ofte skyld i irriterede og demotiverede medarbejdere. Men det er ikke kun medarbejderne det går ud over. Det går også ud over virksomhedens drift, selv om den tabte produktion måske kan indhentes i løbet af dagen, ugen eller måneden. Men det betyder, at medarbejderne skal løbe hurtigere eller arbejde længere.

Ifølge Frederik I. Pedersen, chefanalytiker fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, kan den spildtid, som bruges på it problemer, koste dyrt på virksomhedernes bundlinje.

 

Computerproblemer-Tidsspild-pengetab

 

Undersøgelsen fra Wilke A/S viser, at hvis en medarbejder dagligt spilder 15 minutter på it-problemer, løber det op i ca. 56 timer årligt. Bruges blot halvdelen af disse timer på effektivt arbejde, ville medarbejderen kunne producere for ca. 13.500 kr. mere om året, skriver Avisen.dk.

I takt med en stigende digitalisering i det danske samfund, stilles der stadigt større krav til virksomhederne og deres medarbejderes it-kompetencer. Derfor er en sikker og stabil it-løsning et altafgørende faktum for, at ansatte kan opretholde en optimal arbejdsdag. Over halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen svarer, at de oplever at bruge ”sølle” 0-14 minutter daglige på it-problemer. Det synes umiddelbart ikke af et større katastrofalt tal, men i det lange løb ruller taksameteret. Dertil kommer, at mange virksomheder i dag bruger dyre it-konsulenter til at løse deres ad-hoc problemer og medtaget mange uforudsigelige regninger i løbet af et år. En samlet regning virksomhedsledelser bør indtænke i deres fremtidige it-infrastruktur.

 

Bruger I meget tid på it-problemer i din virksomhed?

Hos XPConsult er vi eksperter i at hjælpe virksomheder af med deres it-problemer. Når vi kender jeres it set-up og jeres virksomhedsstrategi, kan vi guide jer til at vælge den it infrastrukturløsning, som er bedst for netop jeres virksomhed.

Med vores XPect it serviceaftale vedligeholder vi jeres it-løsning således, at I ikke selv, skal sørge for at opdaterer systemer og programmer. Vi holder også øje med jeres software, så I ikke kommer til at køre på forældede versioner. Skulle jeres medarbejdere alligevel opleve problemer, fx med glemt login, sidder vores teknikere klar til at hjælpe hurtigst muligt.

 

Ideen bag vores XPect™ it serviceaftale er, at give virksomheder sikre og stabile it-løsninger til en fast pris. Jf. Direktør i XPConsult, Klaus Nielsen, handler det om at: ”Vi vil hellere fremme vores kunders udvikling end profitere af deres ulykke.”

 

Har du spørgsmål til din it-intrastruktur?

Giv os et kald på 7216 3111 eller send en mail på info@xpconsult.dk – så finder vi sammen en løsning der passer til din virksomhed. 

 

IT serviceaftale fra xpconsult